Od 25 grudnia 2024 r. zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów możesz zgłosić naruszenie prawa.
Kto może być sygnalistą?
Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą.
Uwaga: Nie rozpatrujemy zgłoszeń anonimowych.
Jak zgłosić naruszenie prawa?
Jeśli masz wiedzę, że doszło do naruszenia prawa możesz przekazać swoje zgłoszenie do Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku jednym z poniższych sposobów, które gwarantują zachowanie poufności danych osobowych oraz przekazanych informacji:
- pocztą elektroniczną na adres: sygnal.3us.gdansk@mf.gov.pl;
- listownie na adres: Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku, ul. Chłopska 3, 80-362 Gdańsk z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie zewnętrzne naruszenia prawa - do rąk własnych Koordynatora ds. nieprawidłowości ".
- osobiście –– w trakcie spotkania z koordynatorem na prośbę i z inicjatywy sygnalisty wyrażoną listownie lub przesłaną na adres poczty elektronicznej: sygnal.3us.gdansk@mf.gov.pl
Zgłoszenie może mieć charakter jawny, gdy zgadzasz się na ujawnienie swojej tożsamości, lub poufny.
Jeśli chcesz zgłosić chęć bezpośredniej rozmowy, przekaż swoją prośbę w formie pisemnej, na jeden z adresów wskazany powyżej, a my ustalimy termin spotkania niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania twojej prośby.
Zachęcamy, aby w przypadku pisemnego zgłoszenia, skorzystać z formularza, który przygotowaliśmy, i który jest dostępny poniżej.
Jeżeli chcesz zgłosić naruszenie prawa i nie obawiasz się działań odwetowych, rozważ w pierwszej kolejności zgłoszenie wewnętrzne, w ramach struktury organizacyjnej podmiotu, w którym doszło do nieprawidłowości, aby szybko i skutecznie naruszeniu prawa zaradzić.
Osoby, które rozważają dokonanie zgłoszenia mogą uzyskać poufną poradę, o którą mogą wystąpić poprzez kanały komunikacji przeznaczone do przekazywania zgłoszeń.
Uwaga: Dokonujący zgłoszenia powinien mieć na uwadze, że może ponieść określone prawnie sankcje za dokonanie bezpodstawnego zgłoszenia, tj. jeżeli świadomie i celowo dokonuje zgłoszenia naruszenia prawa, które w rzeczywistości nie miało miejsca (art. 57 ustawy o ochronie sygnalistów).
Jak chronimy tożsamość sygnalisty?
Nasze kanały komunikacji przeznaczone do przyjmowania zgłoszeń:
- zapewniają kompletność, poufność i integralność danych, w tym ich zabezpieczenie przed dostępem osób nieupoważnionych;
- pozwalają na przechowywanie informacji w sposób trwały w celu umożliwienia prowadzenia dalszego postępowania wyjaśniającego;
- są niezależne od kanałów komunikacji wykorzystywanych w ramach zwykłej działalności Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku.
Zgłoszenia przyjmują i rozpatrują wyłącznie upoważnione osoby, które są zobowiązane do zachowania w tajemnicy informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych.
Postępowanie wyjaśniające będziemy prowadzili z należytą starannością z uwzględnieniem:
- prawa sygnalisty do ochrony poufności danych osobowych i konieczności zapewnienia mu ochrony przed działaniami odwetowymi;
- prawa osoby, której zgłoszenie dotyczy do obrony przed stawianymi w zgłoszeniu zarzutami.
Jakie działania podejmiemy?
Każde zgłoszenie naruszenia prawa rozpatrzymy bezstronnie, z zachowaniem należytej staranności oraz poufności.
Tryb naszego postępowania jest następujący:
- potwierdzimy przyjęcia zgłoszenia, w terminie 7 dni, chyba że sygnalista nie poda adresu do kontaktu;
- wstępnie zweryfikujemy zgłoszenie, w szczególności ustalimy czy jesteśmy organem właściwym do rozpatrzenia zgłoszenia;
- przekażemy zgłoszenie organowi publicznemu właściwemu do podjęcia działań następczych, w przypadku gdy zgłoszone naruszenie prawa nie dotyczy naszego obszaru działania;
- przeprowadzimy postępowanie wyjaśniające, w przypadku gdy jesteśmy właściwi do rozpatrzenia zgłoszenia;
- skontaktujemy się z sygnalistą, w przypadku gdy wystąpi konieczność uzyskania dodatkowych informacji lub wyjaśnień, jeżeli sygnalista poda adres do kontaktu;
- przekażemy informację zwrotną do sygnalisty na temat planowanych lub podjętych działań następczych, w terminie 3 miesięcy od przyjęcia zgłoszenia lub w uzasadnionych przypadkach w terminie 6 miesięcy od przyjęcia zgłoszenia (o tym dłuższym okresie poinformujemy w terminie 3 miesięcy od przyjęcia zgłoszenia);
- przekażemy sygnaliście informację o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego.
Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku rozpatruje zgłoszenia zewnętrzne w ramach swoich kompetencji jako organu publicznego, w zakresie określonym w art.3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.
Zasady przetwarzania danych osobowych
Administratorem danych osobowych sygnalistów, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia, osób których zgłoszenie dotyczy, świadków oraz innych osób, których dane są przetwarzane w związku z obsługą zgłoszenia zewnętrznego jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku.
Dane osobowe sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że za wyraźną zgodą sygnalisty.
Dane osobowe sygnalisty, osoby której zgłoszenie dotyczy, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia i świadków są przetwarzane wyłącznie w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia zgłoszenia.
Ochrona sygnalisty
Sygnalista podlega ochronie przed działaniami odwetowymi od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.
Jeśli chcesz skorzystać z ochrony musisz spełnić poniższe warunki:
- zgłaszasz naruszenie prawa (działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa) w obszarze, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów oraz
- informację o naruszeniu prawa uzyskałeś w kontekście związanym z pracą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.
Przepisów o objęciu ochroną sygnalistów nie stosuje się do spraw, o których mowa w art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, m.in. w zakresie przepisów o ochronie informacji niejawnych, tajemnicy zawodów medycznych i prawniczych oraz tajemnicy postępowania karnego.
Jeśli chcesz, to na żądanie możesz otrzymać, nie później niż w terminie 1 miesiąca od zgłoszenia, zaświadczenie o podleganiu ochronie przed działaniami odwetowymi, o którym mowa w art. 38 ustawy o ochronie sygnalistów.
Jeśli doświadczyłeś działań odwetowych lub groźby zastosowania takich działań możesz zgłosić ten fakt, za pośrednictwem kanałów komunikacji przeznaczonych do przekazywania zgłoszeń.
Sygnalistom przysługuje również ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.: złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa - zastosowania wobec sygnalisty działań odwetowych, do organów ścigania tj. Policji i jednostek prokuratury lub wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadośćuczynienie za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych.
Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa ( z wyłączeniem przypadków opisanych w art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów), pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sadzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa.
Uwaga: Zgłoszenie zewnętrzne o naruszeniu prawa możesz złożyć do innych organów publicznych albo do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa.