Nowe zasady obsługi podatnika
W związku z potrzebą zapewnienia podatnikom większego bezpieczeństwa oraz komfortu wprowadziliśmy nowe zasady obsługi w urzędach skarbowych.
Na wizytę w Urzędzie Skarbowym możesz umówić się korzystając z jednego ze sposobów:
elektronicznie – dzięki usłudze Umów wizytę w urzędzie skarbowym;
telefonicznie – pod numerami telefonów:
- 22 330 03 30 – z telefonów komórkowych
- 801 055 055 – z telefonów stacjonarnych
- +48 22 330 03 30 – z telefonów z zagranicy
Wybierz cyfrę 1, żeby połączyć się z infolinią obsługiwaną przez pracowników urzędów skarbowych. Następnie wybierz cyfrę 8, żeby umówić wizytę w urzędzie.
Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni przyjmuje umówionych klientów w:
- poniedziałek w godzinach 8:00 - 18:00,
- wtorek - piątek w godzinach 8:00 - 15:00.
Osobiste załatwienie sprawy
Każdy klient może załatwić sprawę osobiście w siedzibie i w godzinach pracy Urzędu. Sprawę można również załatwić przez pełnomocnika. W takim przypadku pełnomocnik przedkłada oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z dowodem opłaty skarbowej (17 zł) chyba, że pełnomocnictwo zostało już wcześniej zgłoszone. Wolne od opłaty skarbowej są pełnomocnictwa udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Korespondencyjne załatwienie sprawy
Dokumenty/deklaracje można przesłać:
- za pośrednictwem poczty na adres urzędu,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej
Aby móc skorzystać z zasobów Elektronicznej Skrzynki Podawczej, należy założyć konto na stronie internetowej www.epuap.gov.pl. Założenie konta wymaga podania: imienia, nazwiska oraz adresu poczty elektronicznej (e-mail), który wskazujemy jako właściwy do wymiany informacji w ramach ePUAP.
Telefoniczne załatwienie sprawy
Kontakt telefoniczny należy do najbardziej powszechnych, a zarazem efektywnych sposobów komunikowania się klienta z Urzędem. Pracownik obsługujący telefon powinien dołożyć wszelkich starań aby klient uzyskał kompetentną, wyczerpującą odpowiedź na zadane pytania – stosownie do obowiązujących przepisów prawnych. Z uwagi na ochronę danych osobowych oraz tajemnicę skarbową - nie wszystkie informacje mogą być udzielane telefonicznie.
Przyjmowanie, załatwianie skarg i wniosków
Skargi i wnioski są przyjmowane, rozpatrywane i załatwiane w trybie przepisów działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone w formie:
- pisemnej – osobiście lub za pośrednictwem poczty na adres urzędu,
- pocztą elektroniczną,
- za pomocą platformy e-PUAP
- ustnie do protokołu.
Ustne skargi i wnioski mogą być zgłaszane Naczelnikowi Urzędu, Zastępcy Naczelnika lub kierownikom komórek organizacyjnych. Naczelnik Urzędu Skarbowego, Zastępca Naczelnika lub wyznaczona osoba przyjmuje w sprawach skarg i wniosków po wcześniejszym umówieniu telefonicznym - 58 765 48 80.
Osobiste dostarczenie dokumentów na nośniku informatycznym
Dostarczenie dokumentu elektronicznego na informatycznym nośniku danych do siedziby Urzędu Skarbowego, odbywa się w godzinach pracy kancelarii, na następujących nośnikach danych:
- pamięć masowa USB 1.1, 2.0 lub 3.0
- płyta CD
- płyta DVD
Potwierdzenie odbioru nastąpi w formie papierowej.
Wymagania dla dokumentów elektronicznych dostarczanych do Urzędu na informatycznych nośnikach danych:
- Dokument elektroniczny doręczany na informatycznym nośniku danych jest przekazywany odbiorcy wraz z tym nośnikiem.
- Dokumenty elektroniczne muszą spełniać wymogi określone w przepisach odpowiednio Ordynacji podatkowej lub Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Dokumenty elektroniczne muszą być podpisane ważnym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
- Akceptowalne formaty dokumentów i załączników to: DOC, DOCX, RTF, XLS, XLSX, XML, TXT, ODS, ODT, GIF, JPG, TIF (TIFF), PNG, PDF, ZIP.
- Dokumenty lub nośniki zawierające oprogramowanie złośliwe będą automatycznie odrzucane i nie zostaną rozpatrzone.
Karty Usług
Karty Usług mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią wykładni prawa.
Akcyza
Samochody osobowe
Zaświadczenia o zwolnieniu z akcyzy / braku obowiązku zapłaty akcyzy z zakresu samochodów
Zachęcamy do elektronicznego składania wniosków dostępnych w zakładce Formularze na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo - Celnych: PUESC - puesc.gov.pl
- WZZA: zwolnienie z akcyzy - mienie przesiedlenia, elektromobilność
- wniosek dla firm
- wniosek dla osób fizycznych (nieprowadzących działalności)
(linki otwierają formularz po zalogowaniu się do konta na PUESC)
W zał. 2 znajduje się informacja o dokumentach do złożenia w przypadku mienia przesiedlenia.
Uwaga: do wniosku WZZA należy dodatkowo złożyć deklarację AKC-US
- WZBO: ciężarowy specjalny do 3,5 tony, kolekcjonerski, zmiany konstrukcyjne
- wniosek dla firm
- wniosek dla osób fizycznych (nieprowadzących działalności)
(linki otwierają formularz po zalogowaniu się do konta na PUESC)
Uwaga: do wniosków składanych elektronicznie, dokumenty należy dołączyć w formie plików (każdy plik musi mieć indywidualną nazwę). Dopuszczalne są pliki w formacie PDF lub JPG, które nie przekraczają 2 MB wielkości.
Wymagane dokumenty:
- dokument poświadczający zakup pojazdu,
- zagraniczny dowód rejestracyjny,
- dokumentację fotograficzną (przód pojazdu, tył pojazdu, prawy bok, lewy bok, prawy bok z otwartymi drzwiami, tabliczkę znamionową z nr VIN, wnętrze pojazdu uwzględniające przegrodę za pierwszym rzędem siedzeń i liczbę miejsc siedzących,
- w przypadku pojazdu typu pick-up dodatkowo należy dołączyć zdjęcia pomiaru długości przestrzeni ładunkowej, liczonej po podłodze przy zamkniętych burtach i długości rozstawu osi,
- jeżeli wniosek składa za nas pełnomocnik należy dołączyć pełnomocnictwo PPS-1 wraz z opłatą skarbową.
W przypadku braku możliwości złożenia wniosku elektronicznie można złożyć wniosek papierowo, poniżej druki do pobrania:
zał. 1 wniosek zwolnienie WZZA - mienie przesiedlenia
zał. 2 informacja o dokumentach do złożenia – mienie przesiedlenia
zał. 3 wniosek zwolnienie WZZA - elektromobilność
zał. 4 deklaracja AKC-US
zał. 5 wniosek WZBO ciężarowy lub specjalny do 3,5 t., kolekcjonerski, zmiany konstrukcyjne
Pozostałe sprawy akcyzowe
Druki do pobrania:
zał. 6 wniosek o złożenie zabezpieczenia akcyzowego
zał. 7 wniosek o wydanie zgody na tankowanie – paliwo żeglugowe
zał. 8 oświadczenie armatora
Formularze, wzory, wnioski znajdują się w zakładce - Pliki do pobrania